Bellek Hiyerarşisi Nedir?
Bellek hiyerarşisi, bir bilgisayardaki bellek ve depolama
aygıtlarının hiyerarşisidir. Genellikle üçgen olarak görüntülenen üçgenin altı
daha büyük, daha ucuz ve daha yavaş depolama aygıtlarını temsil ederken,
üçgenin üstü daha küçük, daha pahalı ve daha hızlı depolama aygıtlarını temsil
eder. Bu genellikle hesaplama teorisi ve faizsiz kredi veren bankalartasarımında
kullanılır, böylece programcılar bir bilgisayar oluştururken farklı bellek
sistemlerini nasıl yöneteceklerini bilirler. Bu hiyerarşinin nasıl işleneceğini
bilerek, programcılar daha hızlı bilgisayar oluşturabilirler.
Bellek hiyerarşisi üçgeni, tüketicilerin ve programcıların
belleğin nasıl çalıştığını anlamasına yardımcı olan bir görselleştirme
tekniğidir. Altta, sabit disk veya manyetik bant gibi büyük miktarlarda belleğe
sahip ucuz depolama cihazları bulunur . Daha yüksek, orta kapasite ve hıza
sahip rastgele erişim belleği (RAM) vardır. Üst kısımda, her ikisi de çok hızlı
ancak küçük kapasiteleri olan önbellek ve işlemcilerde. Üçgen, öncelikle tepki
süresine göre düzenlenmiştir, ancak boyut, bellek kapasitesi ve fiyat gibi
faktörler arasında da bir korelasyon vardır.
Bir bilgisayar oluştururken, programcı hafıza hiyerarşisi
üçgenini göz önünde bulundurmalıdır. Üçgenin parçaları manipüle edilebilirken,
etraftaki bölümlerin hareket ettirilmesi kurallara kesinlikle aykırıdır.
Örneğin, bir programcı sabit sürücünün rolünü RAM rolüne çevirebilir. Böyle bir
durumda, dosyalar ve web siteleri gibi anlık bilgiler yüklenirken bilgisayar
çok yavaş olur ve uzun süreli depolama için az miktarda veri tutabilir ve bu da
bilgisayarı neredeyse kullanılamaz hale getirir. Üçgenin anahtarlama parçaları
bir bilgisayarın potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için doğru yol değildir.
Üçgeni doğru şekilde işlemek, programcıların bir
bilgisayarın verimliliğini nasıl arttırdığıdır. Örneğin, depolama birimleri çok
basit, daha az boyut ve karmaşıklıkla yapıldıysa, bellek hiyerarşisi daha iyi
çalışır. Ayrıca, eğer programcılar bunu yapabilirlerse, bu durumda bilgi,
hiyerarşinin yüksek bölümlerinde işlenebilir, örneğin kredisiz
borç paraRAM yerine işlemci kullanılarak,
bilgisayar daha hızlı hareket eder. Bu bölümleri hareket ettirmez, sadece
onları optimize eder.
Bellek hiyerarşisinin görselleştirilmesi çok basitken ve
bellek farklı bölümlere gitmek için manipüle edilebilirken, belleğin nerede
depolanacağını veya kullanılacağını tam olarak bilmek zordur. Programcılar bu
faktörü tahmin etmelidir, çünkü birkaç farklı birim genellikle belleği bir
kerede işler veya bellek bir bölümden diğerine geçebilir. İyi yapılmış
programlar genellikle belleğin nerede saklanacağını veya işleneceğini tahmin
edebilir, ancak programcıların her zaman hesaba katmadığı bir rasgele faktör
vardır, bu nedenle bellek hiyerarşisi üçgen görselleştirmenin göründüğünden çok
daha akıcıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder